algeco-visuel-logo-banner

Logo Algeco, monument naszego dziedzictwa przemysłowego

Po narodzinach Algeco, ewolucji modułowych i emblematycznych produktów marki, Algeco France zbliża się do logotypu firmy. To proste: prawie „nieuchwytne”! Tak, od momentu powstania główna identyfikacja wizualna marki zmieniła się tylko nieznacznie. Oto wyjaśnienia Jérémiego Fessona, współzałożyciela Graphéine, agencji doradczej ds. tożsamości marki i dyrektora kreatywnego w paryskim biurze.

27.02.2024
"The modular, timeless aesthetic of the Bauhaus" (© Illustrations : Graphéine)

Skąd biorą się inspiracje dla logotypu Algeco?

Logo Algeco jest bezpośrednim spadkobiercą uniwersalistycznej geometrycznej estetyki Bauhausu, słynnej niemieckiej szkoły architektury i sztuk użytkowych, założonej przez Waltera Gropiusa w 1919 roku. Jego styl jest minimalistyczny, ponieważ „forma musi podążać za funkcją”. Bauhaus uczył demokratyzować design, umieszczając go w centrum codziennego życia, aby był prostszy i jaśniejszy. Jego uczniowie również oparli się na nowych metodach produkcji przemysłowej w produkcji masowej.

 

"Modułowa, ponadczasowa estetyka Bauhausu" (© Ilustracje: Graphéine)

 

Logo Algeco to przede wszystkim rysunek... celowo! Jego styl ściśle wpisuje się w awangardowe i racjonalistyczne badania typograficzne Herberta Bayera i Paula Rennera poprzez typografię „Futura”. Kształt alfabetu przesiewa się przez metodyczną siatkę konstrukcyjną, w której każdą literę uzyskuje się poprzez ułożenie kształtu podstaw takich jak okrąg i prostokąt. Dlatego logo jest mocno przesiąknięte ówczesnym innowacyjnym, a nawet „graficznie rewolucyjnym” sposobem myślenia.

algeco-visuel-logo-module

Jakie są mocne strony logo Algeco?

Jest to blok typograficzny, którego styl napisów nawiązuje do flagowego produktu Algeco: prefabrykowanego modułu 15 m2. Elementarny i podstawowy jak klocek Lego, nasuwa ideę gier, konstrukcji i dostosowywania.

Ponadto, oczywiście, to logo, w przeciwieństwie do innych, przekazuje zdecydowaną, spersonalizowaną tożsamość modułową, precyzyjnie zbudowaną z kilku prostych geometrycznych kształtów. Połączono je w taki sposób, aby odtworzyć wszystkie litery nazwy marki. W pełnych blokach każda litera reprezentuje moduł Algeco. Daje to „surową”, ale jednocześnie „zabawną” i „zwinną” estetykę.

algeco-visuel-logo-collaborateur-structure

"Podkreślenie modułowego charakteru logo Algeco. Rozbijając słownictwo dotyczące kształtów liter, odkrywamy, że litera C jest podstawowym modułem do rysowania każdej litery." © (Ilustracje : Graphéine)

Ta niestandardowa postać należy wyłącznie do Algeco. Przepisuje swoje wartości na literę i to natychmiast. Tam, gdzie Nike wykorzystuje emblemat „Swoosh” do uzupełnienia przekazu marki, Algeco wyraża to wszystko poprzez „proste” formatowanie swojej nazwy.

Dobre logo to przede wszystkim forma, która trwa w czasie. Wyróżnia się także wyrazistą estetyką.

 

algeco-visuel-logo-comparaisons

„Modułowy styl typograficzny powrócił w wielkim stylu wraz z logo kolejnej hollywoodzkiej adaptacji powieści science fiction Franka Herberta „Diuna” (napisanej w 1965 r.). W logo zastosowano zamknięty moduł podstawowy w „lekkiej” wersji. Należy zwrócić uwagę, że słynny projekt NASA Logo „robaka” ma również quasi-modułową strukturę, która nadaje mu eksperymentalny i futurystyczny styl. © 

W tym sensie jesteśmy obecnie świadkami „renesansu” logotypów projektowanych w latach 70. Zniknęły tymczasowo w 2010 roku, gdy technologie cyfrowe głęboko zmieniły gospodarkę i nawyki konsumentów. Zjawisko to nasiliło się dopiero niedawno po fali „Blandingu” (od „odkażonego brandingu”), w którym wiele marek zdawało się zatracać duszę, zmieniając odważny historyczny logotyp na jednolity styl typograficzny i „bezszeryfowy”.

Wymienne i neutralne – takie jest logo od początku lat 20. XX wieku. Wydaje się, że dziś wiele marek dokonuje rewizji swojego egzemplarza i powraca do tożsamości nawiązujących do pewnego „złotego wieku” kojarzonego z latami 70-tymi. Powrót do okresu będącego synonimem dobrobytu dla niespokojnego nowego pokolenia, które stara się rzutować w przyszłość w obliczu niebezpieczeństwa ekologicznego i pandemicznego: nic bardziej naturalnego!

algeco-visuel-logo-pub
algeco-visuel-logo-collaborateur

Zatem Algeco stało się czymś więcej niż tylko nazwą, częściowo dzięki swojemu logo?

Dokładnie! Podobnie jak „Kleenex” czy „Frigidaire”, marka Algeco jest błędnie używana w popularnym słownictwie jako nazwa zwyczajowa konstrukcji modułowej. Nierzadko można usłyszeć słowo „Algeco” – co powinno zostać całkowicie zakazane, ponieważ Algeco jest zastrzeżonym znakiem towarowym – jeśli chodzi o konkurencyjną markę.

Utrwalenie logo Algeco poprawia także historię firmy i chroni ponadczasowość marki. Reebok, Kodak, NASA, a ostatnio Burger King spowodowały ponowne pojawienie się „odświeżonej” wersji ich logo z lat 70. To pokazuje, że logo stanowi ogromne dziedzictwo marki, które może przetrwać wieki, jeśli produkty i usługi „podążają” za nim. Pokazuje to również, że istnieje ryzyko ślepej chęci ulegania modowym syrenom, zwłaszcza gdy istnieje już duży rozgłos, a co za tym idzie, silny związek emocjonalny między logo a jego odbiorcami. Logo może stanowić przedmiot o nieocenionej wartości, który zasługuje na traktowanie z najwyższym szacunkiem, bez zrywania relacji.

algeco-visuel-logo-collaborateur-tendance

Algeco, kultowe logo

Tak jest w przypadku logo Algeco, z pewnością kultowego, rozpoznawalnego na pierwszy rzut oka. To także kojący, codzienny punkt odniesienia. Jego efektowny, futurystyczny i bezkompromisowy design wywołuje potężną wyobraźnię w zgodzie z problemami naszego coraz bardziej mobilnego i połączonego stylu życia. Zbliża się także do ubioru i kodów graficznych zglobalizowanej kultury miejskiej i możemy zasadnie sądzić, że stanie się symbolem „ulicznej wiarygodności” dla nowego pokolenia.

Tak, logo Algeco to znacznie więcej niż obiekt graficzny: to pomnik naszego dziedzictwa przemysłowego.

 

algeco-magweb-logo-algeco

Dziękujemy Jérémie’emu Fessonowi za wnikliwą analizę logo, z którego jesteśmy tak dumni. Skorzystaj z okazji i odkryj Graphéine, agencję inną niż wszystkie, stojącą na czele tożsamości marek.